2014-03-04 @ 15:43:45

Derpy

Ja, vad gör egentligen Blezter nu för tiden? Förutom att han står i vårsolen och spanar ut över de stora slätterna, som den ståtliga vildhäst han är, tar han sig även tiden att ta med mig ut på promenad varje dag. Jag är väldigt tacksam över att han gör detta för mig, livet som konvalescent är väldigt tidskrävande och det gäller som människa att ha förståelse för detta. Konvalescens är nämligen något som upprätthålls alla dygnets timmar, det innefattar även en del resande och många timmar har spenderats tillsammans med veterinärer. I perioder innebär det även en del smärta, med andra ord är det ingenting för de klenmodiga. 
 
Han motionerar mig i 45 min varje dag, just för tillfället är det dock enbart i skritt. Det gäller att ta det försiktigt och sätta igång långsamt, speciellt när ens människa varit stillastående så länge. Därför tar vi gräspauser med jämna mellanrum. Tanken är att jag ska få börja springa under konstrollerade former senare i veckan, runt 2 minuter till att börja med. Jag vet att Blezter kommer tycka mycket om det, själv har jag väl lite blandade känslor inför det hela. 
 
Om drygt 2 veckor ska vi tillbaka till veterinären och därefter kan han förhoppningsvis byta upp sig till en lite bättre hage. Tanken är inställd på en modell som är si så där 100x så stor (eller kanske mer, vem vet?) och redan är utrustad med två snälla hästar. 
 
Konvalescenstiden är väldigt inspirerande och den har väckt kreativiteten och många intressanta idéer hos Blezter, bland annat har han under vissa promenader emellanåt försökt sig på det här med att gå som en människa. Slutsatsen blev att det var svårt att hålla balansen, men att man ser väldigt ball ut när man väl bemästrat tekniken. Ett tips är att fäkta lite med frambenen samtidigt, det blir betydligt enklare att ta sig framåt då. Dock gäller det att akta så man inte trasslar in frambenen i longerlinan, det visade sig försvåra saker och ting avsedvärt. Man får även vara försiktig så man inte träffar människan i huvudet, de sägs vara ganska ömtåliga de där varelserna. 
 
(Okej, skämt å sido. Han skrittas 45 min per dag och sköter sig för det mesta alldeles ypperligt. Haha)
 
Jisses vad jag älskar den här hästen, finns verkligen ingen finare i mina ögon! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback